Mine oplevelser som volontør i Bangladesh



torsdag den 22. januar 2009

Skolen i gang igen

I mandags startede skolen op igen. I dagene op til skolestart, var der afhentning af skolebøger, mens de nye klasseværelser blev gjort færdige.
De nye klassevaerelsesvaegge er ved at blive lavet
Her var der ikke meget for Christian og jeg at lave, så vi sad og snakkede lidt med lærerne på engelsk om formiddagen og holdt lærermøder om eftermiddagen. Jeg kunne mærke, at jeg var ved at blive lidt rastløs og gerne ville i gang med skolen. Efter vi kom tilbage til Pirganj var jeg klar til at give den en ordentlig skalle og så var det lidt surt at opdage, at skolen ikke var i gang, men det er den nu!

Som sagt startede skolen op i mandags, men der var ikke ret mange elever. Det skyldes at eleverne inden ferien ikke får at vide, hvornår skolen starter. Efterhånden, som rygtet om skolestart spredes, vil der så komme flere og flere elever. Lærerne siger, at de regner med, at alle eleverne vil være der en gang i næste uge…
Morgengymnastikken paa skolen

Alle de nye elever skulle køres ind i rutinen med morgengymnastik, sang og pledge. De små 5 års drenge og piger, som skulle prøve at lave sprællemand i takt til fløjten, var såååå søde. Der var en lille dreng, som i dagens anledning havde et brunt jakkesæt på med lidt bling-bling på. Han havde meget svært ved at kapere det hele. Da tre af lærerne så begyndte at spille på trommer, for at eleverne lettere skulle holde takten, når de skulle marchere, blev det hele lidt for meget!
De nye trommer bruges til morgensamlingen
Nafis i det brune jakkesaet er ikke helt tryg ved situationen...
Det endte med, at han løb over til sin mor og græd. Lidt efter var han dog klar igen og kunne følges med sin nye klasse ind i klasseværelset.
I den første time var jeg inde i play. Det var dog lige før jeg ikke kunne komme ind af døren for ambitiøse mødre! De stod udenfor og holdt øje. Da Gauri (klasselæreren) gik rundt og spurgte dem, om deres navn stod de klar til at hjælpe. Senere, hvor de blev spurgt om de kunne noget på engelsk, var der en elev, som sagde twinkle, winkle little star. Så gik det ret hurtigt med at mødre fik sagt, at deres barn også kunne den…

Et nyt år på St. Matthews skolerne betyder også, at skolen nu går til St. 6 i stedet for 5. En ekstra klasse betyder derfor også en ny lærer. I år er der kommet 2 nye lærere pga. en lærer, som stoppede til jul. Det er to mandige lærere, som virker rigtig ivrige efter at undervise eleverne, så det er jo dejligt! De er rigtig engagerede i de lærermøder, som vi har haft og vil gerne snakke engelsk, så jeg er sikker på, at de nok skal blive gode, at have på lærerværelset!
Det er rigtig dejligt, at skolen er i gang igen og jeg glæder mig meget til at bruge de sidste knap 50 dage i Pirganj!

Ingen kommentarer: