Mine oplevelser som volontør i Bangladesh



lørdag den 10. januar 2009

Besøg hjemmefra

D. 21. december kom mine forældre og lillebror på besøg. Det var dejligt at få besøg hjemmefra. De havde bl.a. rugbrød, vaniliekranse og brunkager med, mmm..!! Vi har oplevet rigtig meget, på ikke ret lang tid, så derfor er det et stykke tid siden sidste indlæg.
Vi startede ud med en tur på rocket, som er en gammel hjuldamper. Turen gik fra Dhaka til Mongla, som ligger i Sundarbans, som er et mangroveskovsområde. Turen varede ca. 24 timer. Det var en god måde at starte på, hvor vi havde tid til at snakke, men også at observere livet langs floderne.

Det var rigtig sjovt at høre familiens reaktion på forskellige ting. Det var stort set den samme som jeg havde for nu 4 måneder siden. Jeg kunne mærke at det hele bar var blevet normalt for mig, så deres besøg har også været en reminder om, hvor forskelligt det hele virkelig er hernede! Vi havde et par rigtig gode dage i Sundarbans, hvor vi så en fiskerlandsby, delfiner, mangroveskov, moskéer og drak helt frisk kokosnøddevand.

Gåtur ved en fiskerlandsbyEn 60 kuplet moske


Juleaften fløj vi fra Sundarbans til Dhaka. Efter at have fået lækker indisk mad tog vi på hotellet, hvor der var gaveudpakning. Jeg havde købt et lille træjuletræ og familien havde et nisselys med, så der kom lidt julestemning.

Juleaften på hotellet med juletræ og nisselys

Dagen efter tog vi en natbus mod St. martin island, hvor vi svømmede og nød ø-livet.
D. 29 var der valg i Bangladesh. Vi var kommet tilbage til Dhaka og det var helt underligt at gå rundt i gaderne! Der var nemlig forbud mod alle køretøjer undtagen privatbiler og Rickshaws i gaderne. Der var altså ingen store busser, CNG’er eller taxaer! Ellers mærkede vi ikke rigtig noget til valget.D. 30. tog vi toget til Pirganj. Vi var godt pakket op med gaver til skolen, som min mors 4. klasse havde samlet penge ind til. Det var rigtig godt at komme til Pirganj igen. Jeg havde glædet mig meget til at vise skolen og mit nabolag frem. Det var en rigtig god tid i Pirganj. Lærerne blev rigtig glad for de ting, vi havde med.

Udpakning af tingene fra Danmark

Gyngerne bliver tage i brug

Vi (mest far) fik sat basketstativ og gynger op i samarbejde med pedellerne. Vi blev også inviteret ind til nogle af naboerne. En aften var vi inviteret til aftensmad hos naboen og så havde min mor også sagt jeg til en anden nabo til at få te, for hun havde sagt at det var: ”Only tea.” Da vi kom derover var der selvfølgelig lavet alt muligt. Nudler, kokoskugler, kartoffelkager og misti. Det var rigtig sjovt at se hvor godt naboerne tog imod min familie! Især de små drenge var rigtig glade for min lillebror, så de legede meget!

Peter, som spiller med nogle af eleverne

Nytårsaften var vi inviteret af naboens søn over på marken. Vi vidste ikke helt hvad vi gik ind til, men vi pakkede os godt ind og gik derover. Der var opsat et telt, hvor folk sad og spiste.

Nytårsmiddagen er serveret...

Da maden var færdig var der underholdning. En pige sang, to andre dansede og nogle af de mindre drenge fortalte jokes. På et tidspunkt var det så blevet tid til udlændingenes tur. Vi var rigtig originale og sang Mariehønen Evigglad. Da vi var færdige bad de om individual performance. Det var vi ikke helt klar på, men Peter og jeg forsøgte at gennemføre ”Andersine, Anders And…” med klap. Det gik næsten godt. Klokken 12 blev der sprunget baloner og derefter var der dans inden det hele sluttede. Det var en rigtig sjov oplevelse at være med til!

3, 2, 1 Happy New Year!!
D. 3. januar tog vi til Nepal. Efter at være faldet i svimer over sjaler i Kathmandus gader tog vi til Chitwan Nationalpark. Der var vi på elefantryg rundt i junglen. Vi så næsehorn, store rådyr og påfugle. Det var en rigtig god tur. Vi var også ude at se et opdrætningscenter for elefanter og på kanotur på floden. På kanoturen så vi krokodiller. Det var ret sejt!
På vej op på elefanten, som skulle føre os
Et næsehorn, vi så på turen
En krokodille, men heldigvis en, som kun spiser fisk...

Fra Chitwan tog vi til Pokhara. Her så vi solopgangen over nogle af Himalayabjergene. Det var rigtig flot!

Solopgangen over bjergene

I Pokhara så vi også en tibetansk flygtningelejr, hinduistisk tempel, drypstenshule og et vandfald (dog uden ret meget vand på denne årstid, men flot var det!).
Vi tog tilbage til Katmandu, hvor vi havde lidt tid til at se Abetemplet, som er et stort buddhistisk tempel.Det var rigtig flot!

Nogle af aberne ved abetemplet

I går sagde jeg så farvel til familien i Kathmandu, hvor de tog hjem til Danmark og jeg tog tilbage til Dhaka, hvor jeg sidder nu. Jeg glæder mig meget til at komme tilbage til Pirganj og have de sidste to måneder. Jeg kan mærke at jeg er lidt rejsetræt og glæder mig til at være det samme sted i lidt længere tid, da jeg siden d. 26. november ikke har været det samme sted mere end 5 dage af gangen... Selvom jeg glæder mig meget til at komme tilbage til Pirganj har det været en halvanden måned med rigtig mange gode oplevelser!

Ingen kommentarer: